'Vier keer meer boetes door nieuwe flitspaal'

9 oktober 2010

AMSTERDAM - Door nieuwe digitale flitsers die de oude flitspalen vervangen, kan het aantal overtredingen dat met een flitser wordt vastgesteld vier keer hoger uitvallen.

Dat meldt RTL Nieuws zaterdag op basis van informatie van het Team Verkeer van het Landelijk Parket.

Momenteel worden duizend oude flitspalen vervangen door digitale flitsers die 24 uur per dag, zeven dagen per week aan staan. Sinds vorig jaar zijn er zo'n 190 digitale flitsers in Nederland neergezet.

De oude analoge flitspalen hadden als nadeel dat na vierhonderd foto's van verkeersovertredingen het rolletje vol was.

De politie vervangt het rolletje meestal een keer per week. Daarbij zit in slechts een op de drie analoge flitspalen daadwerkelijk een camera.

Forse toename

Hoofd van het Team Verkeer Willibrord Freijsen stelt dat vooral vlak nadat een oude paal is vervangen een forse toename is te zien van het aantal boetes. Hij zegt er daarbij van overtuigd te zijn dat op termijn 99 procent van de automobilisten zich aan de snelheid zal houden.