CDA zint op supersnelwegen


CDA zint op supersnelwegen

25 november 2009
 

DEN HAAG - Het CDA wil dat er supersnelwegen komen, te betalen uit de opbrengst van de toekomstige kilometerheffing. 
 

Tweede Kamerlid Sander de Rouwe is van plan dat aan te kaarten bij minister Camiel Eurlings (Verkeer), in het debat over diens begroting voor 2010. De Kamer buigt zich woensdag en donderdag over die plannen.

De CDA'er denkt aan verbreding van bestaande snelwegen met extra stroken aan weerszijden, waardoor het doorgaande verkeer kan worden gescheiden van het afslaande verkeer.

 

 

''De twee uiterste stroken zijn voor de op- en afritten. De middelste om door te kunnen rijden over afstanden van 20 tot 30 kilometer.''


Economische schade

Want volgens hem loopt het verkeer in de Randstad ''goed vast''. De Rouwe maakt zich zorgen over de economische schade die dat veroorzaakt.

 

De minister moet volgend jaar in kaart brengen welke verbindingen in aanmerking komen om supersnelweg te worden. De Rouwe denkt aan de verbindingen tussen economische centra zoals Rotterdam, Utrecht, Schiphol, en Eindhoven. ''Die zijn heel geschikt om mensen goed door te laten rijden.''


Kilometerheffing

''Het denken over files staat niet stil met de plannen voor de kilometerheffing'', aldus het CDA-Kamerlid. De aanleg van supersnelwegen is iets voor de volgende kabinetsperiode, te betalen uit het fonds dat wordt gespekt door de opbrengst van de heffing die in 2012 moet beginnen.

 

De Rouwe: ''Nu gaan de inkomsten uit de vaste autobelastingen overal en nergens naartoe. De inkomsten van de kilometerheffing worden zo teruggegeven aan automobilisten.''

 

© ANP


Ons commentaar:

FANTASTISCH! HULDE! En dat uit onverwachte hoek. Supersnelwegen zijn een belangrijke oplossing voor het gekeutel dat gewoonlijk op de Nederlandse autowegen plaatsvindt met alle opstoppingen vandien. Op zich een creatief idee om de rijstroken voor locaal verkeer er gewoon aan de buitenkant aan te plakken, maar wij denken dat het nog beter zou zijn daar ook een fysieke scheiding aan te brengen, zodat het doorgaande verkeer op geen enkele wijze wordt belemmerd door op- en afritten. En wat ons betreft hoort daar ook bij een afschaffing of drastische verhoging van de maximumsnelheid op de doorgaande supersnelwegen. Naar Duits model. Wij zijn ervan overtuigd dat het totale verkeersbeeld daardoor veel ontspannener zal worden, ook elders (omdat men "uitgeraast" is). Kijk maar in Duitsland hoeveel vriendelijker weggebruikers daar elkaar doorgaans bejegenen. Dikke pluim voor Sander de Rouwe.

 

E.e.a. neemt overigens niet weg dat wij tegen die kilometerheffing zijn, om diverse elders genoemde redenen.