Deelnemers peiling ANWB voor rekeningrijden


Deelnemers peiling ANWB voor rekeningrijden

31 maart 2010

 

DEN HAAG - Een ruime meerderheid van de deelnemers aan de ANWB-peiling over de kilometerheffing is voorstander van een vorm van rekeningrijden.

 

Van de 440 duizend leden en niet-leden die de enquête invulden, gaat 68 procent akkoord met de vervanging van de wegenbelasting door een gebruiksafhankelijke heffing.

 

De deelnemers hoefden geen ja of nee te zeggen, maar kregen verschillende stellingen voorgelegd. Daaruit bleek onder meer dat de meeste mensen het redelijk vinden als voor een schonere auto minder hoeft te worden betaald.

 


Spitstarief

Het kastje in de auto dat het gebruik bijhoudt, wordt echter afgewezen. Dat geldt ook voor een apart spitstarief, dat volgens leden onrechtvaardig en ineffectief is omdat automobilisten vaak geen keus zeggen te hebben voor het rijden in de spits.

 

De enquête was al snel beladen omdat verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) aangaf de aanbevelingen van de ANWB-leden over te nemen.

 

De minister werd onder meer verweten ondemocratisch te handelen door alleen te luisteren naar de ANWB-leden en de Tweede Kamer buitenspel te zetten.

 

Later slikte Eurlings zijn woorden deels in. De ANWB stelde de enquête ook open voor niet-leden.


Waardevol

De ANWB noemt de uitkomsten van de peiling zeer waardevol, ondanks dat de kilometerheffing onzeker is sinds de val van het kabinet. De politici die zich er na de verkiezingen over gaan buigen, kunnen er volgens de belangenvereniging hun voordeel mee doen.

 

© Novum


Ons commentaar:

Een fraai staaltje mediamanipulatie. Wie slechts de kop leest zou haast denken dat de ANWB leden voorstander van de voorgestelde kilometerheffing zijn. Wie doorleest, en zeker wie de moeite doet om de resultaten van het onderzoek zelf te lezen, bemerkt al gauw dat de peiling geen spaander heel houdt van het plan zoals het er lag. Twee essentiële aspecten ervan (het registratiekastje en de spitsheffing) worden genadeloos afgeserveerd. Daarmee is het hart uit het plan gerukt. Bovendien leggen de ondervraagden in grote getalen de vinger op de zere plek: spitsheffing is oneerlijk omdat de meeste mensen geen reëel alternatief hebben. Daarmee zeggen ze dus dat de kilomterheffing ook nauwelijks een positief effect op de files zal hebben. Die conclusie hadden wij al voorspeld. Het echte probleem is namelijk dat mensen vaak geen alternatief hebben. Als ze dat hadden, dan zouden ze daar namelijk nu al vaak voor kiezen. Blijft over de conclusie dat de ANWB-leden het dus op zich eerlijk vinden om te betalen voor het gebruik en niet zozeer voor het bezit van de auto. Welnu, daar is zeker wat voor te zeggen, maar die herverdeling kan ook op een andere wijze worden bereikt. Daarvoor hoeven we geen kostbaar, bureaucratisch en fraudegevoelig systeem in het leven te roepen dat bovendien een enorme inbreuk maakt op onze privacy, en welk systeem door een onbetrouwbare (= ook een uitkomst van de enquête) overheid wordt gehanteerd. Exit kilometerheffing dus wat ons betreft.