Gratis OV 65-plussers leidt niet tot structureel meer ov-gebruik

11 november 2009

In maart, april en mei 2009 hebben alle Amsterdammers van 65 jaar en ouder de mogelijkheid gekregen om gratis met het openbaar vervoer in de stad te reizen. Dat leidde tot meer gebruik van het ov door ouderen en minder gebruik van fiets en auto. Maar na de proef maken de 65-plussers ongeveer even vaak gebruik van het openbaar vervoer als voor de proef.

Van de 87.000 aangeschreven Amsterdammers heeft 59% (51.000 mensen) de OV-chipkaart aangevraagd. Na afloop van de actie heeft O+S, in opdracht van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, de proef geëvalueerd. De gegevens van het GVB laten zien dat 41.000 reizigers met de gratis OV-chipkaart de kaart op de juiste wijze gebruikt hebben door goed in- en uit te checken.

Het eerste doel om 65-plussers meer gebruik te laten maken van het openbaar vervoer lijkt ten dele te zijn gehaald. De 65-plussers die gebruik hebben gemaakt van het aanbod hebben meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer dan ze ‘normaal’ doen. Het gebruik van de fiets en auto is tijdens de actieperiode licht gedaald. Na de proef maken de 65-plussers ongeveer even vaak gebruik van het openbaar vervoer als voor de proef.

De tweede doelstelling was om 65-plussers meer deel te laten nemen aan maatschappelijke activiteiten. Een vijfde van de 65-plussers heeft met het gratis OV extra activiteiten ondernomen. De extra activiteiten die zij ondernamen, waren winkelen/boodschappen doen, gevolgd door wandelen, parkbezoek en culturele activiteiten. De frequentie waarmee dit gebeurde is onbekend.

Wij menen dat het OV in beginsel gratis voor iedereen moet zijn, en bovendien beter geregeld. Dat is in ieders belang en vermindert ook de nodeloze rompslomp met kaartverkoop en OV-chipkaart. In samenhang met ons andere voorstel om het verkrijgen en behouden van een rijbewijs aan veel strengere eisen te laten voldoen, vinden wij gratis OV bovendien een onontkoombare compensatie voor diegenen die geen rijbewijs (meer) kunnen hebben, zoals voornamelijk vele ouderen. Uit sociaal oogpunt is immers onaanvaardbaar dat mensen worden uitgesloten van participatie in de maatschappij.