Gratis parkeren voor gehandicapten voorlopig van de baan

17 februari 2010

De PvdA heeft de initiatiefwet die gratis parkeren voor gehandicapten mogelijk moet maken op het laatste moment teruggetrokken omdat het CDA en enkele andere partijen tegen dreigden te stemmen in de Eerste Kamer.De PvdA heeft de initiatiefwet die gratis parkeren voor gehandicapten mogelijk moet maken op het laatste moment teruggetrokken omdat het CDA en enkele andere partijen tegen dreigden te stemmen in de Eerste Kamer omdat het wetsvoorstel een aantasting van de gemeentelijke autonomie zou betekenen.

Het lang verwachte voorstel – het initiatiefvoorstel ligt er al sinds 2006 – om op alle openbare parkeerplekken gehandicapten gratis te laten parkeren van Tweede Kamerlid Marjo van Dijken was al met de nodige moeite door de Tweede Kamer geloodst.

Het gebruik van de gehandicaptenkaart is landelijk alleen op hoofdlijnen geregeld in het RVV 1990. Voor het overige kunnen gemeenten een eigen beleid voeren ten aanzien van de gehandicaptenparkeerkaart. Dat heeft ertoe geleid dat in elke gemeente andere regels gelden. Zo moeten gehandicapten in de ene gemeente wel betalen en in de andere niet.

Van Dijken stelde daarom voor parkeren met een gehandicaptenkaart in het hele land gratis te maken en diende een initiatief wetsvoorstel in. Maar voordat het in Eerste Kamer werd behandeld, trok de PvdA het voorstel terug. ‘Dit was de enige oplossing om wegstemmen te voorkomen,voorlopig’, aldus Van Dijken. ‘VVD en D66 en PvdD waren in Tweede Kamer al tegen, nu bleken in Eerste Kamer onverwacht ook CDA,Cu,SGP en OSF tegen. We hopen de extra tijd te kunnen gebruiken om CDA en de anderen alsnog te overtuigen.’

Het debat wordt op zijn vroegst voortgezet op 2 maart. In de tussentijd moet de PvdA een oplossing zien te vinden voor het heikele punt van de gemeentelijke autonomie.

Ons commentaar

Het is jammer dat het de PvdA nog niet is gelukt de andere partijen op dit punt te overtuigen van de redelijkheid van dit voorstel. Het argument van gemeentelijke autonomie wordt onzes inziens misbruikt om gratis parkeren voor invaliden te blokkeren. Gemeentelijke autonomie is een mooi ding dat ook wij van harte onderschrijven, maar juist bij het indammen van gemeentelijke belastingheffingsdrift menen wij dat de landelijke overheid wel paal en perk aan die autonomie mag stellen, bijvoorbeeld door bepaalde heffingen taboe te verklaren. Wij hopen dat het plan het in een later stadium alsnog haalt.