Kamer verdeeld over kilometerheffing

13 november 2009

DEN HAAG - De Tweede Kamer is verdeeld over de plannen voor de kilometerheffing van minister Camiel Eurlings van Verkeer. De coalitiepartijen zijn voor, maar de oppositiepartijen VVD, SP en PVV zijn fel tegen. Ook voorstander GroenLinks ziet nog problemen.

De VVD stelt dat de automobilist ''schandalig wordt gepakt''. Tussen nu en 2018 gaan de kosten voor iemand die ongeveer 12.500 kilometer per jaar rijdt omhoog van 800 euro nu naar 900 euro, aldus de rekensom van VVD-Kamerlid Charlie Aptroot.

''Het is gewoon weer een belastingverhoging waarbij de automobilist schandalig wordt gepakt, zeker de mensen die in de file naar hun werk moeten. De bouwvakker, de onderwijzer, die worden gepakt.''

Bovendien, zegt Aptroot gaat de invoering 4 miljard kosten en zal het hele systeem nooit werken. ''Straks moeten er 9 miljoen facturen maandelijks naar de mensen. De overheid weet van elke rit waar je geweest bent. Dat gebeurde zelfs in de Sovjet-Unie niet.''

Belangrijke hobbel

De coalitie is wel blij met de voorstellen.''De meeste mensen gaan minder betalen en staan minder in de file, dus dat is goed nieuws. En de zakelijke automobilisten die meer gaan betalen worden gecompenseerd doordat dat ze minder in de file staan'', aldus CDA-Kamerlid Ger Koopmans.

PvdA-Kamerlid Lia Roefs stelt dat een ''belangrijke hobbel'' nu is genomen. Eurlings zet ''onomkeerbare stappen'', stelt ze tevreden vast. Ook de ChristenUnie is blij.

''Deze wet is een van de belangrijkste hervormingen van dit kabinet'', zegt Kamerlid Ernst Cramer, die het systeem eerlijk en rechtvaardig voor het milieu noemt.

In de oppositie noemt de SP de kilometerheffing een ''filebelasting'' en zij vindt het hele project veel te duur en te ingewikkeld.

GroenLinks-Kamerlid Kees Vendrik is een principiële voorstander, maar vindt de heffing voor het vrachtverkeer nog veel te laag. En de invoering van het spitstarief duurt Vendrik veel te lang.

Rekenen

De ANWB gaat de cijfers voor de kilometerprijs die minister Camiel Eurlings vrijdag bekendmaakte de komende tijd doorrekenen. Guido van Woerkom gaf vrijdagavond aan dat de richting van de plannen hem aanspreekt, maar dat hij nog geen zicht heeft op het totale plaatje.

Zolang hij dat niet heeft, schort hij een definitieve reactie op. ''We gaan rekenen en kijken of het klopt, maar dit bevat zeker positieve onderdelen'', aldus de ANWB-voorman. Ook Peter Janssen (van de RAI-vereniging) was positief kritisch in zijn eerste reactie.

''De uitgangspunten kloppen, maar we moeten goed kijken hoe de verschillende tarieven uitpakken per autosoort en of het bijvoorbeeld veel scheelt of een auto op benzine of op diesel rijdt.'' Hij denkt dat hij begin volgende week echt een oordeel kan vellen.

Dick van den Broek-Humphreij, directeur van verladersorganisatie EVO is positief. Hij gaat ervan uit dat de kosten zich terugbetalen, ook al omdat de bedrijfswagens sneller zullen doorrijden op de wegen.

(nu.nl)

Ons commentaar:

Het idee achter kilometerheffing vinden wij zo gek nog niet. Ook wij zijn van mening dat het reëler is om de autokosten zoveel mogelijk variabel te maken en dus niet het bezit, maar het gebruik van een voertuig te belasten. Wij zijn echter sceptisch ten aanzien van de voorspelde gunstige effecten op het fileprobleem. Immers, de benzineprijzen fungeren al enkele jaren als een kilometerheffing en het resultaat kunnen we elke dag zien: nihil. Waarom zou een kilometerprijs dan wel werken? 3 cent per kilometer, dus zeg bij een verbruik van 1:15 vergelijkbaar met 45 cent prijsstijging van de benzine. Zo'n prijsstijging hebben we al achter de rug en heeft geen enkel effect gehad. Dus als er slechts per kilometer zou hoeven worden afgerekend, zouden wij geen fel tegenstander zijn, maar een sceptische neutrale houding aannemen. Het zwaarwegende bezwaar dat onze felle weerstand verklaart, wordt verwoord door Charlie Aptroot, te weten dat het voorgestelde systeem een ongekende inbreuk op onze privacy betekent als de overheid niet alleen wil weten hoeveel kilometers wij hebben gereden, maar ook waar, wanneer, waarheen, etc etc. En daarbij komt nog de gigantische bureaucratie die het met zich mee brengt.