Km-heffing overschaduwt begrotingsdebat


Km-heffing overschaduwt begrotingsdebat

25 november 2009

 

DEN HAAG - De plannen voor een kilometerheffing overschaduwden woensdag het debat in de Tweede Kamer over de verkeersbegroting voor 2010. 
 

Minister Camiel Eurlings bestreed dat de automobilist door het spitstarief als onderdeel van de kilometerheffing flink duurder uit zal zijn.

 

Hij zei vlak voor het debat voor tv-camera's dat hij in een gesprek ANWB-directeur Guido van Woerkom ''een heel stuk'' heeft gerustgesteld. Die maakte een dag eerder duidelijk dat hij eerst wil weten hoe hoog het spitstarief wordt voor de ANWB instemt met de kabinetsplannen voor de kilometerheffing.

 

 

In het twee weken oude wetsvoorstel staat alleen een basistarief. Volgens de minister wordt het spitstarief ''veel

en veel minder'' dan bedragen van een euro of een kwartje per gereden kilometer die zijn genoemd.


Fel

De oppositie gaf fel af op de kabinetsplannen, ook al komt er nog een apart debat over het wetsvoorstel. Eurlings moet voor dat debat in een brief duidelijkheid geven over het spitstarief.

 

SP-Kamerlid Emile Roemer zei dat CDA-collega Ger Koopmans, met zijn recente kritiek op het invoeren van regionale spitstarieven, de heffing al ''de nek heeft omgedraaid''.

 

Volgens de liberaal Charlie Aptroot klopt er ''geen klap'' van dat 58 procent van de automobilisten straks minder gaat betalen. Dat leidde tot een uitval van de minister, die zei dat Aptroot dan maar een motie van wantrouwen tegen hem moest indienen.


Crimineel systeem

PVV-collega Richard de Mos had het over een ''crimineel systeem'' dat de files ''nog geen millimeter'' korter zal maken. Hij beschuldigde CDA-Kamerlid Sander de Rouwe met zijn plannen voor de aanleg van supersnelwegen, te betalen uit de kilometerheffing, van het ''leegmelken'' van de automobilist.

 

ChristenUnie-woordvoerder Ernst Cramer betitelde de wet op de kilometerprijs daarentegen als ''een mijlpaal in de verduurzaming van het autoverkeer''.

 

Zijn fractieleider Arie Slob haalde overigens in een spreekbeurt in Hardenberg uit naar de ''stemmingmakerij'' door De Telegraaf tegen de heffing. Hij beklaagde zich over de VVD-sticker (Kilometerheffing No Way) woensdag op de voorpagina van de krant.


Complimentjes

Een andere voorstander van de plannen, GroenLinkser Kees Vendrik, deelde complimentjes uit aan minister Eurlings. ''De aanstaande premier van Nederland heeft zijn ei gelegd.''

 

Maar ook hij viste nadrukkelijk naar de hoogte van de spitsheffing. Wanneer krijgen we ie, aldus D66-collega Boris van der Ham.

 

© ANP


Ons commentaar:

Zoals bekend zijn wij ervan overtuigd dat de kilometerheffing geen merkbare verbetering van het fileprobleem zal opleveren. Naast de grote privacy-bezwaren is dit een belangrijke reden om tegen invoering van het systeem te zijn. Maar Emile Roemer van de SP heeft groot gelijk: de enige manier waarop er nog een kansje is dat het systeem enige positieve effect op de files zal hebben, is door het invoeren van een fors spitstarief. De minister zegt dat dat  "veel en veel minder" dan 25ct zal zijn. Dus niet meer dan de stijging van de benzineprijs de afgelopen jaren, en die heeft ook geen enkel effect gehad. De conclusie van de SP is dus terecht dat daarmee het systeem reeds bij voorbaat de nek om is gedraaid. Goede kans dat we dadelijk opgescheept zitten met een extreem duur en bureaucratisch gedrocht, dat een privacy-inbreuk maakt die zelfs in de Sovjet-Unie ongekend was, terwijl de files er inderdaad nog steeds gewoon staan.