Landelijk meldpunt tegen asociale weggebruikers

10 januari 2007

DEN HAAG - Asociale weggebruikers krijgen het een stuk moeilijker om weg te komen met ongewenste gedragingen. Het Openbaar Ministerie wil nog dit jaar een landelijk meldpunt instellen, waar slachtoffers hun beklag kunnen doen over wegpiraterij.

Dat heeft een woordvoerder van het bureau verkeershandhaving van het OM woensdag gezegd.
In Limburg en Friesland hebben politie en justitie de afgelopen jaren al successen geboekt met regionale meldpunten. Daar kunnen gedupeerde weggebruikers hun verhaal kwijt en informatie over de dader geven. Het gaat onder meer om diens kenteken.

Bij herhaaldelijke klachten volgt een surveillance-actie en eventueel boetes, inbeslagname van rijbewijzen en strafrechtelijke vervolging.

Meldpunt
Het meldpunt in Limburg krijgt jaarlijks ongeveer duizend meldingen binnen. Er werden ruim tweehonderd hoge boetes opgelegd en 59 bestuurders moesten hun rijbewijs inleveren. Diverse wegpiraten moesten opnieuw rijexamen doen.

Verkeersofficier Koos Spee heeft het plan nog niet helemaal uitgewerkt. De financiering is nog niet rond en er bestaat nog geen duidelijkheid over de rolverdeling tussen de politie en het Openbaar Ministerie. "Maar het landelijke meldpunt moet er wel nog dit jaar gaan komen", aldus de zegsman van Spee.

Anoniem klagen wordt waarschijnlijk geen optie bij het meldpunt wegpiraterij. Het OM wil daarmee voorkomen dat kwaadwillenden misbruik maken van de meldlijn. Daarnaast kan nadere informatie worden ingewonnen bij de klager.