Maximumsnelhedenkaart nog onnauwkeurig

8 december 2009

De maximumsnelhedenkaart van Rijkswaterstaat blijkt in de praktijk nog onnauwkeurig. Dit was één van de bevindingen bij een onderzoek naar het effect van ISA toegepast bij bestelauto’s. Hoewel er technisch meer mis ging bij de proef, luidt de conclusie wel dat ISA op draagvlak kan rekenen bij zowel de bestuurders als bij de wagenpark-beheerders.

Voor de proef werden door de Universiteit Twente en Keypoint Consultancy in totaal 90 bestelwagens afkomstig van 7 bedrijven gemiddeld 26 weken lang uitgerust met een zongenaamde snelheidsmonitor. Een losse PDA die de snelheid registreert en de bestuurder waarschuwt. Tevens worden de gegevens opgeslagen, zodat ze later uitgelezen kunnen worden.

De Yeti snelheidsmonitor vertoonde volgens de onderzoekers echter zoveel technische gebreken, dat de proef gedeeltelijk in het water viel. Zo kon niet worden vastgesteld wat het effect van het kastje was op de verkeersveiligheid. Wel zei meer dan de helft van de bestuurders dat men zich wat meer aan de maximumsnelheid hield.

Uit de gemeten snelheden bleek wel dat in een kleine 5% van de tijd sprake is van een overtreding van de maximumsnelheid. Het merendeel van de overtredingen (62%) wordt geconstateerd binnen de bebouwde kom, gevolgd door niet-autosnelwegen buiten de bebouwde kom (24%) en autosnelwegen (15%). Gemiddeld bedraagt de snelheidsoverschrijding 10 km/uur, waarbij de verschillen tussen wegcategorieën minimaal zijn. Voor de snelheidsmonitor is dus een belangrijke taak weggelegd op vooral het onderliggende wegennet, aldus de onderzoekers.

In de proef is ook geconstateerd dat de maximumsnelhedenkaart onvolledig is en onnauwkeurigheden vertoont. Zo bleek dat voor 7,6% van de tijd geen maximumsnelheid beschikbaar is en de bestuurders klaagden veelvuldig over valse meldingen.

Wagenparkbeheerders/ondernemers gaven wel aan het initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voor het opzetten van een praktijkproef met een snelheidsmonitor voor bestelwagens te waarderen. Het draagvlak voor een snelheidsmonitor is overduidelijk aanwezig, aldus de onderzoekers.

Wat een walgelijk en kinderachtig idee. Wij wisten niet dat hier onderzoek naar werd gedaan en wij hopen van harte dat deze ontwikkeling in de kiem wordt gesmoord. De onderzoeksresultaten zelf zijn overigens ook verbluffend in naïviteit. Denken de onderzoekers nu werkelijk dat dit soort apparaten op een groot draagvlak onder de chauffeurs kan rekenen? Zouden ze niet over het hoofd zien dat de personen die hun medewerking aan dit idiote onderzoek hebben verleend wellicht geen representatieve afspiegeling van de gemiddelde chauffeur zijn? Dit onderzoek heeft een erg hoog kamergeleerdheidsgehalte en de onderzoekers worden van harte uitgenodigd om weer eens terug op aarde te komen en een kijkje te nemen in de werkelijkheid van elke dag.