Openbaar vervoer in regio's opsplitsen

29 mei 2010

DEN HAAG - Als het openbaar vervoer in Nederland wordt opgesplitst in regionale netwerken die worden aanbesteed door één opdrachtgever, dan wordt het openbaar vervoer beter, goedkoper en milieuvriendelijker.

Dat stelt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in haar zaterdag verschenen Alternatief OV Plan.

Als de stoptrein, bus, tram en metro per regio in één hand liggen, dan is het voor vervoerders en opdrachtgevers mogelijk het vervoer beter op elkaar af te stemmen.

En als reizigers betere aansluitingen krijgen dan wordt het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Dat betekent weer een reductie van het fileprobleem en de CO2-uitstoot, aldus de FMN, die bestaat uit de vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.

Efficiënt

Verder levert dit plan volgens de FMN ook een besparing op van honderden miljoenen euro's op omdat er efficiënter wordt gewerkt.

Volgens de FMN kunnen de plannen al in de komende kabinetsperiode worden uitgevoerd.

Stammenstrijd

Vakbond CNV Vakmensen laat in een reactie weten de samenwerking met álle OV-spelers te missen in het plan.

''Het nu gepresenteerde plan leidt vermoedelijk slechts tot een enorme stammenstrijd met louter verliezers. En dat terwijl winst voor reizigers juist het oogmerk is'', stelt bestuurder Wyb Kusters. Het samenwerken van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia vindt hij wel een grote winst.

Vraagtekens bij bezuinigingen

FNV Bondgenoten vindt dat de regie van het openbaar vervoer een taak van de overheid is om de kwaliteit te waarborgen. Daarnaast zet de bond vraagtekens bij de bezuinigingen die het plan volgens FMN oplevert.

''Er moet nu eerder geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer dan bezuinigd. Er is al te veel geld uit het openbaar vervoer verdwenen door de marktwerking'', aldus bestuurder Janny Koppens.