Overijssel pakt onveilige wegen aan


Overijssel pakt onveilige wegen aan

8 april 2010

 

De provincie Overijssel gaat in de periode juli-december 2010 op 250 locaties op het provinciale wegennet maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze werkzaamheden zijn een vervolg op de eerste fase van het project ‘Overijssel doet meer voor verkeer’, waarin 400 locaties zijn aangepakt. De aanpak is begin 2006 van start gegaan en loopt nog tot eind 2010. De totale kosten bedragen 40 miljoen euro.

 

De tweede fase ‘Overijssel doet meer voor verkeer’ omvat de volgende maatregelen:

groene golf voor vrachtverkeer (verkeerslichten blijven langer op groen staan bij vrachtverkeer);
terugdringen wildongevallen (afschrikken van wild door het plaatsen van reflectormolentjes, concentreren van wildoversteken met attentieverhogende maatregelen voor het verkeer);
plaatsen van houten-stalen geleiderails langs vaarwegen;
afschermen van bomen met houten-stalen geleiderails (met in bochten een speciale voorziening voor motorrijders);
aanleggen van bermverharding;
kruisingen opvallender maken, bijvoorbeeld door het plaatsen van een vluchtheuvel;
aanleggen van snelheidsremmers in parallelwegen;
fietspaden bij kruisingen voorzien van een opvallende rode kleur;
plaatsen van elektronische borden, die de snelheid van het voertuig aangeven.
 

 

Het aantal ongevallen met ernstige slachtoffers op wegen waar de provincie Overijssel kosteneffectieve maatregelen heeft uitgevoerd, is sterk gedaald, vergeleken met wegen waar geen maatregelen zijn genomen. Uit de tussentijdse evaluatie blijkt dat het aantal ongevallen met ernstige slachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) terugloopt met gemiddeld 28%. Een sterke daling is ook te zien bij ongevallen met persoonlijk letsel: het aantal slachtofferongevallen nam af met 25%. Het totaal aantal ongevallen is afgenomen met 9%.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

De belangrijkste maatregel ontbreekt: provinciale wegen zouden op veel meer plekken driebaans moeten worden gemaakt, met de middelste baan afwisselend gedeeld door beide richtingen, met fysieke scheiding van rijrichtingen. Dat zou pas een wezenlijke verbetering van de veiligheid betekenen.