Proef met alcoholslot krijgt vervolg

17 februari 2010

Friesland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaan verder met testen van het alcoholslot. In 2008 zijn in een eerste onderzoek de technische en praktische kanten van het alcoholslot getest. In het tweede onderzoek dat nu uitgevoerd wordt, gaat het om de effecten op het gedrag van de deelnemers.

Het kabinet heeft maatregelen aangekondigd om het alcoholgebruik in het verkeer strenger aan te pakken. Een van die maatregelen is het alcoholslot, dat minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat begin 2011 wil invoeren.

Voor het onderzoek worden automobilisten gevraagd die regelmatig veel drinken en vaak in de auto zitten. Zij gebruiken het apparaat in hun auto, vullen twee keer per jaar een vragenlijst in en delen hun ervaringen. Ook laten ze elke twee maanden de alcoholtester uitlezen bij een garage.

Tja, op zich blijft dat alcoholslot, mits niet al te strikt gehanteerd, best een aardig middel. Maar wij betwijfelen toch de fraudebestendigheid ervan. Wij menen dat het verstandiger zou zijn om de alcohol&verkeer-problematiek vooral een meer prominente plaats te geven in de (naar onze wens) sterk verzwaarde rijopleiding.