Proefweek ‘elke 10 minuten een trein’ valt goed

25 januari 2010

Een eerste praktijkproef ‘Elke tien minuten een trein’ is goed gevallen bij de treinreizigers. 80 procent was tevreden. Dit najaar volgt waarschijnlijk een grotere proef. De praktijkproef vond plaats tijdens de ochtend- en avondspits van 31 augustus tot en met 4 september. Zes Intercitys reden er per uur op het traject Amsterdam -Eindhoven, de zogeheten A2-corridor, en zes Sprinters (stoptreinen) tussen Utrecht Geldermalsen, in beide richtingen. Ruim 80 procent van de ondervraagde reiziqers was tevreden, zo blijkt uit onderzoek dat tijdens de proefweek is uitgevoerd. De overiqe reízigers qaven aan niet/minder tevreden te zijn omdat er met name de eerste twee dagen minder zitplaatsen beschikbaar waren of vanwege gewijzigde (en bewust nog niet aangepaste) aansluitingen op andere treinen of ander openbaar vervoer buiten het proeftraject.

Omdat de meeste reizigers toch op hun vaste trein mikten, Ieidde deze eerste éénweekse proef nog niet echt tot een betere spreiding over de treinen. Na een paar dagen was hier een lichte verbeterinq te zien, omdat de reizigers wenden aan het tienminuten-systeem.De frequente dienstregeling bleek betrouwbaar uit te voeren. In 90 procent van de gevallen reden de treinen volgens de geplande cadans. Betrokken partijen buigen zich nu over de benodigde vervolgstappen. Duidelijk is dat er meerdere kleinere en grotere vervolgproeven op de A2-corridor in 2010 zullen volgen; sommige merkbaar voor de externe omgeving, andere meer in de vorm van simulaties. Naar verwachting zal in het najaar van 2010 over een periode van meerdere weken een grote vervolgpraktijkproef op het traject plaatsvinden.

De uitkomst verbaast ons niets en wat ons betreft wordt de proef uitgebreid tot "elke 5 minuten een trein". Het verkeersprobleem wordt immers voor een belangrijk deel opgelost door daadwerkelijke alternatieven te bieden voor de auto. Dat is de kant waarnaar we toe moeten. Niet van belang is daarbij of het OV voldoende rendabel is.