Rotterdam krijgt primeur van groene LED-golf voor fietsers


Rotterdam krijgt primeur van groene LED-golf voor fietsers

10 februari 2010

 

Rotterdam krijgt als eerste gemeenten een groene LED-golf voor fietsers. Op de Schieweg zullen lampjes in het wegdek aangeven met welke snelheid een fietser moet rijden, wil hij bij het verkeerslicht niet hoeven te stoppen.
Groene golven worden al regelmatig gebruikt om het autoverkeer te laten doorstromen. In Amsterdam is sinds 2007 op de Raadhuisstraat in Amsterdam ook een groene golf voor fietsers. Bij een constante fietssnelheid van 18 kilometer per uur krijgen fietsers daar elf maal achter elkaar groen.
 

Het systeem in Rotterdam verschilt daarvan, doordat fietsers ook geïnformeerd worden over de snelheid die nodig is om het volgende verkeerslicht zonder stoppen te kunnen passeren.
 

Het systeem – Evergreen genaamd – is uitgedacht door DTV Consultants, daarbij geïnspireerd door ervaringen in het Deense Odense dat de wereldprimeur had met een soortgelijk systeem.
 

Evergreen omvat LED-signaalgevers die om de vijf meter in het wegdek zitten, vanaf een paar honderd meter voor het verkeerslicht. De LEDs tonen groene blokken en de fietser die binnen zo’n groen blok meerijdt krijgt gegarandeerd groen bij het volgende verkeerslicht. De voorste groene LEDs gaan langzamer dan de achterste, zodat de voorste fietsers wat worden afgeremd en de achterste wat versneld worden.
 

Op de Schieweg in Rotterdam zal in eerste instantie één verkeerslicht worden voorzien van het systeem. (kruispunt Bergselaan). De bedoeling is dat het voor de zomer klaar is. Overigens haast de afdeling communicatie van de gemeente zich te zeggen dat de formele bestuurlijke besluitvorming nog wel plaatsvinden en dat ook nog bekeken moet worden of het systeem technisch aan alle eisen voldoet.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Kan iemand ons het nut uitleggen van deze maatregel? Wij vinden dit tamelijk zinloze geldverspilling. De doorstroming van het gemotoriseerde verkeer is een veel groter probleem, en inderdaad zou het breder toepassen van groene golven daar veel effect hebben. Laten we eerst zorgen dat dat voor elkaar is (en dan gecombineerd met dubbelbaans éénrichtingsverkeer), voordat we dit soort maatregelen ook voor fietsers gaan verzinnen. Dit is overdreven regelzucht.