Tarieven en spitswegen Proef Betaald Rijden Amsterdam bekend

29 januari 2010

De tarieven en spitswegen voor de Proef Betaald Rijden Amsterdam zijn vastgesteld. Daarmee kan de de werving van deelnemers van start. De Proef maakt deel uit van het maatregelenpakket van de Taskforce Ontspits waarmee bedrijfsleven en overheden de bereikbaarheid van de regio Amsterdam willen verbeteren. Tevens wordt met de Proef onderzocht tegen welke condities spitsrijders hun gedrag gaan aanpassen.

De vrijwillige deelnemers aan de Proef krijgen een bedrag tussen de 80 en 160 euro per maand. Dit bedrag is afhankelijk van de afstand van het woon- werkverkeer en het gekozen spitstarief. De deelnemers krijgen een kastje in de auto dat kilometers registreert. Vervolgens gaan ze per kilometer betalen. Het basistarief is 6,5 cent per kilometer en geldt op werkdagen op alle Nederlandse wegen. Voor het spitstarief is er keuze uit vier varianten: een opslag op het basistarief van 2, 4, 6 of 8 cent. De deelnemer kan zelf een pakket op maat kiezen. Het hoogste spitstarief geeft bijvoorbeeld de grootste verdienmogelijkheden als de deelnemer uit de spits blijft. Iemand die wil deelnemen aan de Proef kan aan de hand van een reiskostenmeter voor zijn of haar situatie bepalen wat de effecten zijn van de keuzes die je kunt maken.

De spitstarieven gelden op de belangrijkste wegen naar en van Amsterdam, op werkdagen van 7.00 uur tot 9.00 uur en van 16.00 uur tot 19.00 uur. Wie zijn auto laat staan, vooral tijdens de spits, kan geld overhouden. Hoe vaker de file wordt gemeden, en dat kan bijvoorbeeld door thuis te werken of gebruik te maken van een OV-kaart, des te meer kan maandelijks worden verdiend. Reëel is dat een deelnemer een netto bedrag van tussen de vijftig en honderd euro per maand kan verdienen. De vrijwillige deelnemers worden aangezocht via werkgevers. Onlangs is al door de gemeente Amsterdam een consortium geselecteerd bestaande uit de bedrijven ARS en Efkon dat de techniek voor de Proef levert, zoals de kastjes in de auto’s. Naar verwachting rijden de eerste “Ontspitsers” in het voorjaar van 2010 rond. In eerste instantie worden 1000 deelnemers aangezocht. De ervaringen uit deze eerste fase worden verwerkt in de volgende fase. Uiteindelijk kunnen 10.000 mensen meedoen aan de Proef.

Een minder representatieve steekproef kan men zich nauwelijks voorstellen: slechts vrijwilligers zullen aan de proef meedoen. Wij vinden het verbazingwekkend dat onze geachte bestuurderen denken dat zij uit de proefresultaten daadwerkelijk zinnige conclusies kunnen trekken.