Utrecht schept nieuwe voorwaarden voor de Regiotaxi


Utrecht schept nieuwe voorwaarden voor de Regiotaxi

7 december 2009

 

Regiotaxi-Points bij ziekenhuizen, verzorgingshuizen en winkelcentra. En niet goed? Geld terug! Dat zijn twee van aanpassingen die de provincie Utrecht en Connexxion overeengekomen zijn met betrekking tot de vernieuwde Regiotaxi Veenweide.

 

Vanaf januari 2010 rijdt deze in het westen van de provincie Utrecht. De haalbaarheid van Regiotaxi-Points bij ziekenhuizen, verzorgingshuizen en winkelcentra zal overigens eerst nader onderzocht worden. Vanaf deze plek zou de klant de taxicentrale kunnen bestellen en informatie kunnen krijgen over de diensten van de Regiotaxi Veenweide. Maar andere wijzigingen ten gunste van de reiziger gaan wel in januari in.
 

Zo kunnen reizigers ’s nachts langer gebruik maken van de taxi. Voor meerijders gaat de prijs omlaag. En wie de taxi bestelt, kan een gratis telefoonnummer bellen.
 

Andere nieuwe afspraken zijn onder andere:
- Bij een gegronde klacht, bijvoorbeeld over een te lange reistijd of te veel te laat voor komen rijden, krijgt de klant het geld terug.
- Een partner, vriend of kennis van een klant van de regiotaxi met deze WMO-indicatie betaalt vanaf volgend jaar het lagere tarief bij samen reizen. Dit scheelt per zone euro 1,35 en vergemakkelijkt de hulp tijdens het meerijden.
 

De provincie en gemeenten hebben besloten om méér geld te steken in de nieuwe regiotaxi te steken, zodat de kwaliteit van de dienstverlening daarmee omhoog kan. Deze extra kosten komen overigens voor rekening van de overheden.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Ach, het is inderdaad een verbetering, maar het blijft gerommel in de marge. Wij menen dat de hele taxibranche grondig op de schop moet: betere taxichauffeurs door een zwaar inhoudelijk toelatingsexamen, en laagdrempeliger taxigebruik door verlaging van de tarieven, desnoods met belastingvoordelen of subsidies. Op dit moment is er te weinig vraag naar taxivervoer en staan dus vele taxi's urenlang niets te doen, als gevolg waarvan de tarieven te hoog zijn omdat de chauffeur met een paar ritjes per dag zijn brood moet verdienen. Deze vicieuze cirkel leidt tot kapitaalvernietiging en kan doorbroken worden door (desnoods tijdelijk verplicht) de tarieven wettelijk en drastisch te verlagen.