Voorkeursnet voor het vrachtverkeer


Voorkeursnet voor het vrachtverkeer

27 november 2009

 

Gescheiden fietspaden, veilige oversteekplaatsen en dodehoekspiegels. Dat zijn enkele maatregelen die terugkomen in de opzet voor het nieuwe Voorkeursnet Goederenvervoer Amsterdam. Dit voorkeursnet omvat de routes in Amsterdam waar momenteel de meeste vrachtauto’s rijden. Het doel is om het vrachtverkeer op deze routes op een verkeersveilige en soepele wijze te laten doorrijden en de overlast voor de omgeving qua hinder, lucht en geluid zo veel mogelijk te verminderen.
 

In het Voorkeursnet Goederenvervoer zitten verder maatregelen als het aanpassen van bochten zodat grote voertuigen makkelijker en zonder schade kunnen passeren en het verbeteren van de afstemming tussen verkeerslichten om de doorstroming te verbeteren. Het maatregelpakket bestaat voor een groot deel uit maatregelen die op de korte termijn realiseerbaar zijn. In de loop van 2010 zijn de eerste resultaten zichtbaar.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

De belangrijkste maatregel lezen wij niet: zorg dat fietsverkeer zich niet meer rechts, en zeker niet pal rechts naast het gemotoriseerde verkeer bevindt. Niet alleen veroorzaakt dit namelijk dodehoek-ongevallen, maar het is ook een belangrijke oorzaak van de gebrekkige doorstroming: bij vele kruispunten staat een hele rij verkeer te wachten op een paar fietsers die ervoor staan en één auto die daarop wacht om af te slaan. Eenvoudig te verhelpen door een (tweebaans!) fietspad aan te leggen aan de linkerzijde van de weg. Inderdaad: hierbij gaan we ervan uit dat het autoverkeer tweebaans-éénrichtingsverkeer is.