Zwolse ouderen met laag inkomen op proef gratis met de stadsbus

19 januari 2010

Zwolse ouderen die een inkomen rond de bijstandsnorm hebben, kunnen binnenkort gratis met de bus, binnen de stadsgrenzen van Zwolle. Burgemeester en wethouders verwachten dat gratis openbaar vervoer ervoor zorgt dat senioren met een laag inkomen blijven of weer gaan deelnemen aan maatschappelijke activiteiten. Besloten is tot een proef van twee jaar, met een tussentijdse evaluatie na een jaar. Zwolle doet dat samen met de provincie Overijssel en Connexxion, als verantwoordelijken voor het busvervoer in Zwolle. Als de evaluatie leert dat het gratis busvervoer niet bijdraagt aan een grotere (maatschappelijke) mobiliteit onder Zwolse ouderen, wordt de proef aangepast of stopgezet. Voordat de proef, volgens planning, op 1 mei begint wordt nog uitgezocht hoe het gratis busvervoer het beste aangeboden kan worden. Uitgangspunt is dat de doelgroep (65-plussers met een inkomen op of onder 115 procent van de bijstandsnorm) via de OV-chipkaart gebruik kan maken van het gratis openbaar vervoer. Aanmelding kan dan via internet. De gemeente denkt nog na over hoe de doelgroep, wellicht via al bestaande initiatieven, bij de aanvraag begeleid kan worden.

Prima initiatief, dat wat ons betreft sterk mag worden uitgebreid. Niet alleen naar alle ouderen, maar überhaupt iedereen die om wat voor reden dan ook niet met de auto wil of kan. Wij zijn ervan overtuigd dat de gemiddelde automobilist er ook graag voor wil betalen dat een groot aantal weggebruikers op deze wijze vrijwillig een andere manier van vervoer kiest. Zeker omdat die groep verhoudingsgewijs meer "onhandige" chauffeurs zal bevatten. Winst voor iedereen dus.